HONG KONG

2015-01-25 @ 15:06:41

Hong Kong

Vårt sista stopp på resan!

Eftersom att vi skulle lämna tillbaka vår lilla hyrbil tidigt på morgonen i Melbourne hade vi några timmar innan flyget gick att äta frukost. Det var även Alfreds födelsedag, så därför gick vi in på Parkroyal vid flygplatsen där jag bjöd honom på en rejäl frukostbuffé. Tio timmar senare i flygplanet landade vi i Hong Kong. De få timmarna som var kvar på dygnet tillbringade vi på Night Market som låg precis bredvid vårt hotell samt åt middag på en lokal restaurang.

Efter att ha börjat dagen i Hong Kong med hotellfrukost tog vi linbanan upp till "The Giant Buddha". Därefter tog vi bussen ut till Stanley Market där jag hittade min alldeles egna Celiné väska. Därefter tog vi färjan tillbaka till fastlandet, gick på ännu en marknad, Avenue of Stars och såg ljusspelet i hamnen. Innan vi tog flyget hem mot Sverige åt vi middag på samma lokala restaurang igen där de gav oss gafflar istället för pinnar.

QUEEN VICTORIA MARKET // MELBOURNE

2015-01-25 @ 14:59:42

Queen Victoria Market

Den enda heldagen vi hade tillsammans med Beris i Melbourne startade vi med att gå på Queen Victoria Market. Där hade dem lite allt möjligt, men vi, eller Beris köpte framför allt en massor av mat. Därefter stannade vi till på Beris favoritrestaurang där de serverade Tapas och vi blev alldeles proppmätta. På eftermiddagen vilade vi och jag och Alfred tog även en liten löptur längs stranden. Vår sista kväll i Australien tillbringade vi med en middag hos Beris grannar vilket var väldigt trevligt.

GREAT OCEAN ROAD

2015-01-25 @ 13:28:35

Great Ocean Road

De två första dagarna i Melbourne hyrde jag och Alfred en lite Toyota Corolla som vi körde längs Great Ocean Road. Där tog vi en natt i Apollo Bay där vi åt kinamat och chokladmuffins i sängen samt kokade ägg i vattenkokaren. Längs vägen stannade vi vid bland annat Twelve Apostles, Loch Ard Gorge och vid ännu en chokladfabrik. Innan vi åkte hem till Alfreds sista släkting Beris gjorde vi ett litet stopp inne i Melbourne där vi gick runt och tittade på staden.

GOOSEBERRY HILL

2015-01-24 @ 11:26:36

Sista dagen i Perth tog jag och Alfred tåger ner till Freemantle där vi gick runt och tittade. Vi var på de gamla marinmuseet och åt calamari och drack islatté till lunch. Därefter var vi även inne i Perth en stund innan vi tog tåget tillbaka till Gooseberry Hill där Sandy och Rod bor. På kvällen innan vi tog flyget vidare till Melbourne hade de några gäster som vi också fick träffa.

ROTTNEST ISLAND

2015-01-24 @ 11:20:00

Rottnest Island

Vår näst sista dag i Perth tog vi färjan ut till Rottnest Island och hyrde varsin cykel. Vi började med att cykla runt hela ön, ungefär två mil, sen låg vi på stränderna runt om ön, snorklade och solade. Vi fick också se ett par quokkas, en liten söt känguru.

AUGUSTA

2015-01-24 @ 11:15:23

Augusta

Nu är jag och Alfred hemma igen! Det finns dock många bilder kvar från resan. När vi åkte ner med Sandy till deras hus i Augusta fick vi som sagt låna deras bil och hade vår egna lilla roadtrip en hel dag. Här är några fler av hållplatserna vi gjorde. Berry Farm, Lake Cave, Hamelin Bay och Cape Leuwin.

MARGARET RIVER // SMITHS BEACH

2015-01-18 @ 10:40:36

Busselton Jetty // Margaret River Chocolate Factary // Smiths Beach

Våra sex dagar i Perth har flugit förbi med rekordfart. Förutom att hänga i Perth fick vi även följa med Sandy ner till deras stuga nere i Augusta som ligger i ett vackert område vid namn Margaret River. Jag och Alfred fick låna deras bil och körde runt på landet bland vingårdarna och chokladfabriker en hel dag vilket var helt fantasiskt. Det är så himla roligt att köra bil här nere. Förutom att det var gratis provsmakning på chokladfabriken beställde vi även in en chokladfondue.

FIRST DAY IN PERTH

2015-01-15 @ 12:23:47

Perth

Vår första dag i Perth har vi kört runt lite i stan, eller snarare blivit runtkörda av Sandy. Druckit iskaffe, varit och tittat på ett hus som de ska renovera i stan, varit på IKEA där Sandy köpte ett helt kök på 1,5h, vilket både jag och Alfred var väldigt imponerade av. Därefter har jag och Alfred gått runt själva i stand och kikat lite, njutit av värmen.

NOOSA

2015-01-12 @ 15:30:00

Noosa

Senaste hållplatsen har varit Noosa, tillsammans med familjen Thelanders. Vi har bott i varsin lägenhet där vi även har haft tillgång till både pool och gym. Jag har verkligen fått uppleva barndomsminnen igen när vi har legat i havet i flera timmar i de höga vågorna, såna som man aldrig upplever i Sverige.

Vi har ätit två kvällar på en mysig restaurang som heter Halse Lodge, jag har Belle har återigen varit och shoppat, vi har druckit iskaffe och vi har varit och vandrat i Noosa National Park. En fin sommarstad när den är som bäst.

HERON ISLAND

2015-01-12 @ 12:53:00

Heron Island

Efter Sydney åkte vi med Heron Islander 8 mil rakt ut i havet till den lilla ön Heron Island. Ön var 1,8km i omkrets och bestod bara av en forskningsstation och ett resort. Vi levde livet med all inclusive, dessertbuffé på kvällen och sällskapet av flera tusen fåglar. Det fanns så många fåglar på ön att vi fick gå under paraply för att undervika att bli påbajsade - vilket jag blev ändå.

Vi snorklade på morgonen och på kvällen ihop med stingrockor, revhajar, havssköldpaddor och massor av vackra fiskar. Det var bara att simma ut direkt från stranden. Vi såg även havssköldpaddorna krypa upp på stranden på kvällen för att lägga sina ägg.

SYDNEY

2015-01-12 @ 12:25:00

Sydney

Äntligen WiFi! Just nu sitter jag och Alfred hemma hos Rod och Sandy i Perth och tar det lite lugnt innan middagen. Sen vi var i Toowoomba har vi hunnit vara både i Sydney, Heron Island och i Noosa.

Till Sydney kom vi några dagar innan nyår, vi åt på en tysk restaurang där de hade joddel-tävling, vi var på Bondi Beach, vi har varit och tittat på Operahuset och Royal Botanic Garden och såklart shoppat en del. Ihop med Belle har jag vandrat både den ena och den andra gatan ner i Sydney och kikat i australiensiska affärer. Jag och Alfred åkte upp i Sydney Tower en kväll och drack drinkar vilket var väldigt häftigt. Jag har även träffat min fina vän Linnea som har flyttat till Sydney för ett år. Vi var dessutom på en fantastisk fiskmarknad, jag och Alfred deltog i en orienteringstävling i centrala Sydney och så har vi firat nyår.

Nyår i Sydney var väldigt häftigt - såklart. Vi firade den på vår takaltan på stället där vi bodde där de hela tiden kom ut med små snacks under kvällen. Den första januari besökte vi Tarronga Zoo samt Hard Rock Café. Det blev ett väldigt bra avslut i en väldigt vacker stad.

2019
Januari, Februari

2018
Januari, Mars, Juni, Juli, Augusti

2017
Februari, Maj, Juni, November

2016
Januari, Februari, Mars, April, Maj, Juni, Juli, Augusti, September, Oktober, November, December

2015

2014

2013
Januari, Februari, Mars, April, Maj, Juni, Juli, Augusti, September, Oktober, November December